onsdag 26 mars 2014

En liten matematisk beräkning


Jag behöver ledsagare för vissa aktiviteter. Att jag behöver och har beviljat ledsagare för aktiviteterna är däremot något helt annat än att behöva och få beviljat ledsagare för färdtjänstresor. Således får min ledsagare åka som medresenär.

En exempelresa: hundstugan en bit utanför stan. 80 kr enkel resa. Medresenären betalar det dubbla, 160 kr enkel resa. Jag kan köpa dygnsbiljett för 115 kr och då blir det totalsumman för mig tur och retur. Någon möjlighet till dygnsbiljett för medresenären finns inte, så även återresan kostar 160 kr. Det är jag som behöver hjälp och därför känns det rimligt att jag står för min ledsagares reskostnader. Detta innebär att ett besök i hundstugan kostar mig 435 kr. Och då är inte kostnaden för aktiviteten inräknad.

Detta känns inte ok. Alls. Det känns inte som deltagande i samhälle och fritid på lika villkor. Jag är inte nöjd. Däremot är jag, av praktiska och ekonomiska skäl, ofta tvungen att stanna hemma. Ibland undrar jag om det är lite meningen. Syns inte, finns inte.

2 kommentarer:

  1. Riktigt dålig stil av Färdtjänsten! Överklaga? Annars är det ju valår, kanske något för våra partier att bita i?// emelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte lyckats få information om hur reglerna fastställs eller hur man överklagar, letar fortfarande. Men jag vill lova att jag kommer att bli en riktig plåga i valstugorna i år, politikerna ska få många frågor och lite krav på ansvar! ;)

      Radera